onsdag 23 juli 2008

Å nej inte igen!

Hjälp! Nu får det vara nog med dumheter därför sänder jag nu ut ett nödrop i etern.
Vad tusan är det för fel på det här mönstret egentligen?
Jag har storlek 46/48 eller xl i vanliga fall, jag började med att sticka koftan i xl. Den blev galet stor, jag repade upp. Sen stickade jag den med bara ökningar på framstycket (eftersom jag har stor byst), en liten familj kunde tälta i den, jag repade upp. Sen stickade jag i storlek xl utan några ökningar alls, fortfarnde lika stort. Jag repade upp alltihop och började sticka storlek l.
Det här är resultatet. Jag har följt beskrivningen helt förutom att jag inte har lagt upp några extra maskor under ärmen, den är fortfarande jättestor i ryggen, säkert 20 cm går att dra ut i ryggen och då är den fortfarnde stängd fram.
Jag ska tillägga att jag har helt rätt masktäthet.
Vad ska jag göra nu? Jag tänker nämligen inte ge upp.
Ska jag börja om helt från början och sticka medium eller ska jag repa upp till ökningsvarvet och kanske istället minska lite i ryggen men fortfarnde öka på framstyckena?
Är det någon här som har stickat medium? Har ni i såna fall storlek medium även i vanliga fall eller har ni stickat en storlek mindre?
Jag är tacksam för alla råd och synpunkter som jag kan få.

5 kommentarer:

Mrs Petersson sa...

Jag drar storlek 46 för det mesta och gjorde large. Följde mönstret men kortade av det. vidden är rymlig, men helt OK. Mitt garn är dock rätt tungt, så plagget drar ut sig på längden när det hänger. Testa att dra i den och se hur det känns och försök förstärka det med blockning är mitt tips.

Anonym sa...

Jag drar xl i vanliga fall..stickade den i L...den blev rymlig i ryggen på mig med...så jag tänker försöka mig på en medium om jag ska göra nån mer.

Inger sa...

Jag stickade M och har den storleken i vanliga fall också.Visst är den rymlig,men det är ju ingen taijt modell.Den ska helt enkelt inte vara kroppsnära.

Anonym sa...

Jag har 42 i vanliga fall. Stickade M men den blev stor. Kollar man på bystmåtten så stämmer de inte med "normala" storlekar och jag har hört på fler ställen att den är stor i storleken. Jag gör en S när jag nu får för mig att börja om....

Dödergök sa...

Tack för era svar, jag har bestämt mig nu, jag ska repa upp alltihop igen och sticka medium och om den blir väldans för liten ska min mamma få den. Skam den som ger sig! :)